Follow osdphoto on Twitter

18 August 2009

Flightspotting i Skottland samt en tur i Cockpit på SAS

Hallå, som tidigare nämnt så har jag varit över till Skottland i sommar och tog mig då lite tid för fotografering.
Planen var inte i grunden att åka dit för att fotografera flyg utan att besöka Jens som bor och jobbar i Skottland. Han bor där på grund av att han jobbar som kapten på Ryanair och blivit stationerad i Prestwick helt enkelt.
Den 28e Juli åkte jag först ner till Stockholm där jag skulle spendera dagen därpå innan jag tog flyget från Skavsta. Ner till Stockholm åkte jag med SAS och hade turen att få åka cockpit så tänkte lägga upp lite bilder från den turen först.


På plattan på Frösön i väntan på de sista papprena innan start.


Efter uppstarten och klarering till Arlanda via direkt OSLAV och flygnivå 330 så fick vi klart starta bana 30 och det var kapten Bosse som var pilot flying.


Efter start är det en vänstersväng mot OSLAV och man har en fin utsikt ut över Storsjön, tyvärr så syns det dåligt på bilderna.

Då vi flög i motljus hela vägen mot Stockholm så blev det inte allt för många bilder då utsikten blir helt vit även om jag använde den externa blixten.
Sen visade det sig också att jag flugit med Bosse tidigare och att vi pratats vid på Fotosidan då också han också har ett stort intresse för fotografering. Tyckte jag kände igen honom när jag klev ombord men det tog ett tag innan jag kom på från vart då det var 2-3 år sedan vi sågs senast.


Under inflygningen till Arlanda, blev bana 26 för landning även idag som så många andra dagar.




Kort final bana 26 på Arlanda och kände att jag var tvungen att ta någon bild även om solen var rakt i ögonen på oss.
Efter en mjuk landning så taxade vi in till gate 38 och Bosse och hans besättning stängde ner maskinen och gjorde sig klara för att åka hem. Både dem och planet flög dagens sista flygning på denna turen från Östersund.

På Arlanda väntande Jonas Bodell och Anton Bonde som hämtade upp mig för att sedan ge oss in till Solna för en bit mat. Efter kvällen hos Bodell så var det tid att ge sig vidare ner mot Skavsta därifrån jag skulle flyga ner till Edinburgh.

Väl nere i Skottland så blev det inte allt för mycket spotting, del för att jag ville göra lite annat och att Jens inte är speciellt road av det. Så första dagen begav vi oss in till staden för att göra något som vi båda tyckte om, nämligen besöka Apple Store!


Både jag och Jens kör dator,mobil,ipod etc från Apple så detta är lite som ett mecka för en annan!




Något annat som man måste göra när man har chansen är att besöka Starbucks då det inte finns i Sverige och det resulterade i ett besök dagligen under veckan.

Självklart tog jag mig dock ut på flyget ett par timmar lite då och då och även om Jens blev galen på mig så stod han ut, jag fick vänta på honom när han tränade varje dag så.

Flygplatsen som ligger närmast där Jens bor är Glasgow International så dit vi åkte för att vara bekväma och inget fel i det men det är också väldigt glest med trafik där. Det är då inte som Östersund med fem rörelser om dagen men inte som Amsterdam direkt heller. Dock finns en del trevliga bolag och maskiner som flyger där också som t.ex Emirates 777 eller Flyglobespan med deras 767.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild
Intressant att se en Twin Otter i Flybes färger även om den ännu flygs av Loganair.

Tryck för större bild
Flyglobespan nya målning på en av deras 737-800

Tryck för större bild
First Choice 757 med winglets!

Tryck för större bild
Thomas Cook 757, lite annat än vad man är van med från Sverige med bara Airbus. Har Dock fotat deras 757 i Innsbruck tidigare.

Som ni ser på bilderna också så var inte vädret det bästa och då vill man heller inte vara ute allt för länge och det regnade varje dag under veckan också, mer eller mindre.
Skottland är i alla fall ett riktigt trevligt land med lika många trevliga personer. Blir helt klart att åka tillbaka vid senare tillfälle!

/Simon Brygg - Ostersund Photography

2 comments:

  1. Stefan Sjögren21/08/2009, 07:19

    Hejsan, Fina bilder! Nu är inte det där Flyglobespans nya målning utan en hybridmålning bestående av Omanairs målning som lite hastigt anpassats till Flyglobespan. Jag tog lite bilder på den i PMI nu i juli. Snyggt är det hur som helst...

    ReplyDelete
  2. åååh jag älskar starbucks!!!

    ReplyDelete