Follow osdphoto on Twitter

27 August 2010

Morgonfoto på fredagen med Corendon Airlines

Det var en jobbig vecka för Ostersund Photography, där ytterligare två medlemmar flyttat söderut genom Sverige till Stockholm och Gotland har jag, Niklas blivit kvar för att hålla ställningarna på hemsidan.
Det blev fredag och då kommer ju som bekant Corendon Airlines från Antalya med charterresenärer från länet (och säkert utanför också). Klockan blev ställd på 05:30 för att kolla av flygningens ankomststatus som var satt till 07:35, alltså fem minuter sena skulle de bli idag. Vädret var inte heller särskilt kul vad som kunde ses från sovrumsfönstret på morgonkvisten, det var sju grader varmt med lågt molntäcke över fältet. Beslutet togs att fotografera landningen ifrån flygplatsens långtidsparkering, så stegen som varit med sedan Innsbruck lastades in i bilen och jag for iväg till flygplatsen.
Jag kom fram till flygplatsen vid cirka 07:10, lagom till Nextjets flygning till Bromma som flögs av SE-LMR.

Tryck för större bild
Nextjet 199 till Bromma vid motorstart.

Efter Nextjets avgång hördes Corendon 753 ropa upp på radion och fick klart in till bana 12, och Nextjet som skulle åt samma håll som Corendon kom från fick stiga till 4 000 fot och ligga kvar på den höjden tills de båda flygplanen hade passerat varandra för att säkerställa separationen.
Corendon lyckades några långa minuter senare etablera sig på en ILS-inflygning till bana 12 och jag fick sällskap av andra personer som även var nyfikna på flygplanet, men antagligen hade dem tänkt att hämta upp släktingar som varit på semester.
Landningen skedde klockan 07:25 alltså fem minuter tidigt istället för vad som tidigare angetts, fem minuter sent.

Tryck för större bild
Corendon 753 landar fem minuter före tidtabellen

Efter landningen så gavs klartecken att taxa till parkering ett via taxibana Filip, men detta ändrades snabbt till parkering nummer två utan känd orsak. Hur som helst så gick intaxningen snabbt och smidigt och passagerarna var snart på väg att stiga ur flygplanet och känna sju graders värme slå mot ansiktet som ett slag i magen.

Tryck för större bild
Svänger in på uppställningsplats två.

Efter detta bestämde jag mig för att köra till våra pallar vid bana 30 för att vid starten fota line-up som var beräknad till 08:30. Utan att höra något på radion annat än Polis 942 som var på väg ut på uppdrag västerut mot fjällen. Så plötsligt 08:27 hördes Corendon 754 ropa upp för färdtillstånd mot Antalya, motorstart samt pushback. Det senaste är något man inte hör om särskilt ofta på Frösön, eftersom det används vid större flygplatser där man har gater, som används vid ombordstigningen som gör att man inte på egen maskin kan ta sig från gaten. Så är inte fallet på Frösön där man har uppställningsplatser som är vinklade så att ett flygplan kan starta motorerna där och taxa därifrån på egen maskin. Tydligen hade piloterna missat detta faktum eller hade bara bråttom och sa fel.
Dem fick i alla fall sitt färdtillstånd till Antalya med bana 30 för start. Vinden låg dock inte helt rätt utan den blåste från öst med fyra knops hastighet, vilket skulle innebära start i medvind vilket normalt inte görs. Piloterna begärde därför bana 12 och fick det, vilket ställde till det lite illa för mig som stod vid bana 30. Jag fick hoppa in i bilen och köra upp till ängen och ta starten därifrån, snabba ryck för vid 08:30 var maskinen på väg ut till banan och kunde lyfta vid 08:35.

Tryck för större bild
Corendon 754 drar iväg till Antalya med nya charterresenärer.

Ostersund Photography
Niklas Kull
niklaskull@osdphoto.se

8 comments:

  1. Snygga bilder! Men kör ni på manuellt läge på kamerorna när ni fotar flyg? Bilderna blir ju så himla bra kvalitet!

    ReplyDelete
  2. Vi kör mest bara i manuellt ja men även om du kör manuellt eller inte så påverkar inte det bildkvaliten speciellt mycket. Det är dels ha en bra kamera och bra optik, sen vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Sen att vara duktig fotograf sitter det mesta i kan jag säga utan att skryta allt för mycket!

    Träning ger färdighet och vi tog inte heller så bra biler i början utan man får träna som med allt annat. Läsa gärna våra delar av Fotoskolan så ska du se att du kommer att få bättre och bättre bilder med tiden!

    Fotoskolan hittar du här, finns just nu del 1-3 men är tre delar kvar och del fyra kommer inom kort:

    http://osdphoto.blogspot.com/search/label/Fotoskolan

    Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)28/08/2010, 10:01

    Hej,
    Jag kör sällan manuellt utan antingen shutterspeed eller aperturepriority moderna. Helt manuellt blir lite struligt när man får justera både bländare och slutare mot varann för att få rätt exponering.

    Varför jag egentligen skriver är för att jag gillar Niklas bilder han tagit här. Själv hade jag kanske beskurit lite annorlunda men det är en smaksak. Men bilderna är jättefina den här gången!!

    Hälsningar

    Stefan

    ReplyDelete
  4. Val av läge på kameran är helt klart en smaksak, körde själv mycket AV innan men allt för ofta som kameran inte gör som jag vill, som fotograferar du line up på 01L på kvällen på Arlanda, då när dom svänger runt och planets lampor lyser in i kameran så luras kameran och den underexponerar kraftigt. Det är en av anledningarna till att jag bara kör manuellt.
    Jag jobbar också mest med slutartiden och sällan jag ändrar bländaren under en bildserie, så ser ingen problem och tycker heller inte att det är jobbigt eller struligt utan ger mig bara full kontroll över bilderna.

    Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  5. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)28/08/2010, 19:29

    Hej,
    Förr om åren var man tvungen att använda manuella inställningar. Man mätte på 1/3-del mark och 2/3-delar himmel för inflygningsbilder. Det blev för det mesta bra men inte alltid eftersom himlen som regel är mörkare uppåt när man tar inflygningsbilder. Dagens kameror med evaluerande exponeringsmätning ger möjligheten att justera exponeringen automatiskt under en serie bilder där ljusförhållandena variera. Den funktionen sätter man ur spel om man kör manuellt, därför är jag en automatkille numera. Bländaren är ofta avgörande för skärpedjup och bildkvalitet så det är det läget jag låser. Jag upplever dagens ljusmätningssystem som helt fantastiska. Möjligen kan man behöva justera vid motljusbilder, annars för det mesta inte...

    Vi hörs

    Stefan

    ReplyDelete
  6. Stefan: Tack för att du gillade bilderna, är det Saab-bilden du tänkte på som var lite konstigt beskuren? I så fall så ville jag ha med bägge propellrarna och gärna lite luft framför flygplanet. Det är lite roligare att variera sig lite i bildstilarna annars kan man lätt tröttna om man bara kör med Airliners.net standarder hela tiden!

    Vänligen

    Niklas Kull

    ReplyDelete
  7. Även om du använder manuella lägen eller inte så är det samma ljusmätningsystem. Så även när jag kör i manuellt läge så funkar det på samma sätt men får ändra slutare och bländare själv. Kan också hoppa över att ändra i lägen där kameran hade gjort något helt annat än vad jag tänkt mig.

    Inte så att jag ljusmäter innan mot marken/himmeln utan jag utgår ifrån vad som kan passa, sen ändrar jag när maskinen kommer. Så många gånger när jag fotat i AV t.ex. och kameran blivit lurad att över eller underexponerat så numera kör jag bara manuellt för att ha full kontroll över exponeringen men med samma ljusmätning som dig bara att jag ändrar den själv och inte låter kameran göra det.

    Alla gör olika men just jag väljer att använda manuellt för jag är inte nöjd med resultatet från andra lägen, i 95% av fallen så funkar t.ex. AV men så kommer lägen där den blir lurad och då står man där med bilder som är under eller överexponerade som hade blivit bra om jag själv ställt in då jag inte dragit ner exponeringen tex när planets lampor lyser in i kameran under line uo så som kameran hade gjort.

    Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  8. Hur löste dom det där med Pushbacken då? Hade dom nog med plats att svänga runt ändå? eller har ni pushback trucks på Åre östersund airport?

    ReplyDelete