Follow osdphoto on Twitter

28 August 2010

Söndag med Eurocypria

Eurocypria Airlines, som nu trafikerar Rhodos från Östersund, ankom även i söndags. Jonas, Niklas och Simon var dagens fotografer som begav sig ut för att fotografera deras ankomst som vi tyvärr inte kunde fotografera veckan innan.

Så äntligen kommer det försenade Eurocypriareportaget! Tiden har helt enkelt inte räckt till under den gångna veckan med två av oss som flyttat söderut för studier, men nu blir det nya tag.
Efter förra söndagens personalbrist som gjorde att vi missade premiären, var vi i söndags på plats för att fotografera Eurocypria. Det höstväder som dominerat helgen i övrigt var borta och det bjöds det på både sol och varmare temperaturer under förmiddagen.
Eurocypria var beräknade att ankomma klockan 10:35 enligt tidtabell, men med gynnsam vind över Europa tog de in lite tid och landade på Frösön vid cirka 10:10.
Eurocyprus är nu ett av många charterflygbolag som flyger på Åre Östersund Airport. Bolaget i sig har varit med ett tag och inledde sin flygverksamhet 1992 som ett dotterbolag till Cyprus Airways. De var samtidigt det första charterbolaget baserat på Cypern. 2006 såldes aktierna i bolaget av Cyprus Airways till den cypriotiska regeringen som nu står som ägare till flygbolaget som nu flyger både charteruppdrag och reguljära flygningar till ett tjugotal länder. (källa: Eurocypria Airlines.)

Tryck för större bild
Notos, som planet är döpt till, saktar ner efter landningen på bana 12.

Maskinen som de kom med denna dag var 5B-DBZ och en av deras sex Boeing 737-800. Flygplansindividen, som är försedd med winglets, levererades till bolaget 2006 och flögs idag som ECA208 från Rhodos upp till Östersund.

Trots deras tidiga ankomst fick de en sen slottid och blev stående på flygplatsen långt över deras utsatta avgångstid på 11:35. Tiden flyttades först till 12:35 men försenades ytterligare till 14:00 och 14:35 enligt Swedavias hemsida. De kom iväg tillslut klockan 13:50, 2 timmar och 15 minuter sena.
På grund av den kraftiga förseningen och det hårda ljuset beslutade vi oss för att inte stanna kvar till starten, utan nöjde oss med bilderna från landningen.

Ostersund Photography
Jonas Herjeby
jonasherjeby@osdphoto.se

9 comments:

  1. Som vanligt bra repotage och bild. En liten undran dock. Känner man till varför slottiden för avgången blev som den nu blev.

    ReplyDelete
  2. Man tackar för de vänliga orden!
    Vi vet tyvärr inte vad som gjorde att de fick så sen slot, vi kan bara spekulera. De fick 1234 lokal tid som slot av tornet till en början och sen drog förseningen ut ytterligare så det kan ha varit lite olika faktorer som spelade in.

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)04/09/2010, 20:54

    Bilden blev som en vacker tavla! Vilken fin bakgrund.

    ReplyDelete
  4. Bra bild på EuroCypria. Jag kan hålla med Stefan Sjögren, den ser nästan ut som en tavla, men jag undrar, vad brukar ni ha för slutartider när ni fotar plan under inflygning och på banan?

    ReplyDelete
  5. Hej!
    En tumregeln brukar vara att hålla en slutartid som är runt samma brännvidd som man använder. Säg t ex att du har 300 mm bör slutartiden ligga runt 1/320, 1/400. Det går ju såklart att ha både snabbare och långsammare tider också, lite beroende på hur man vill ha det och hur situationen är. Jag tipsar dig också vidare till vår Fotoskola som tar upp bland annat det här: http://osdphoto.blogspot.com/2010/06/fotoskolan-del-2-fotografera-flygplan.html

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  6. Hejsan! Snygg bild på EuroCypria, jag tänkte bara fråga, detta är väl mest till Simon och kanske peter. Lufthansa ska ju komma till Arlanda med sin Airbus A380 onsdag den 15:e september mellan klockan 11.15 och 12.45 och jag tänkte det kanske var roligt om¨ni skulle ut och fota den om ni lägger upp det på hemsidan sen! / Henrik

    ReplyDelete
  7. @Henrik
    Jag kommer att vara på plats under dagen och fota ankomsten (och lite annat om inom samma tidsram), så det kommer upp på bloggen samma dag!

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  8. Hejsan! Fin bild! Men skulle jag bara kunna få fråga er en sak? Ni som e lite bättre än mig, skulle ni rekommendera ett canon ef 70-200/f4 till en canon eos 1000D? ? Om jag e på en budget alltså.

    ReplyDelete
  9. Hej Erik!
    Ursäkta det sena svaret på din fråga. 70-200 är en bra räckvidd man klarar sig rätt bra med på många flygplatser (om det är till den sortens foto du ska ha det, annars är 70-200 också en väldigt populär telezoom för många andra ändamål). Canons 70-200/4 är också ett objektiv ur Canons L-serie, vilket innebär väldigt hög optisk kvalité och bra skärpa! Med sitt rimliga pris är det också en bra början, så känner du att det är rätt brännvidd för dig och dina behov så är det ett bra köp.

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete