Follow osdphoto on Twitter

25 May 2011

Iberworld i mulet väder

Iberworld, numer Orbest, flyger nu sträckan Östersund-Rhodos i Apollos regi. Jonas Herjeby var idag på plats och fotograferade dagens besök i ett ojämnt vårväder.

Med mycket studier på bordet och ont om tid för samtliga i Ostersund Photography har hemsidan stått stilla en längre period. Nu börjar det dock klarna upp och det blir mer tid att ägna sig åt att fotografera och uppdatera här.
Idag var Iberworld, som nu bytt namn till Orbest, på schemat och med oklara väderprognoser från olika håll begav jag mig ut i morse för att fotografera dem. Idag flög de tomma ner från Skellefteå som IWD632P för att senare under förmiddagen lyfta vidare mot Rhodos och värmen. Prefixet P (uttalas papa efter callsign) indikerar att maskinen flyger utan passagerare ombord. De var beräknade att landa på Frösön 09:45, men höll sig före tidtabell och landade på bana 12 redan 09:20.

Tryck för större bild
EC-KZG på kort final bana 12 i halvmulet väder.

Då det var praktiskt taget vindstilla under morgonen användes bankonfigurationerna landningar på bana 12 och starter på bana 30, så efter ankomsten begav jag mig bort till line-up för den senare.
SAS066 som landat tidigare gjorde sig klara att avgå igen som SAS073 som idag var LN-RNU, en Boeing 737-700 med winglets. Maskinen är relativt ny i flygbolaget, då den levererades direkt från fabrik i december 2009.

Tryck för större bild
LN-RNU innan line-up på bana 30, redo att gå mot Arlanda.

Vädret var som det var och solen kom och gick under tiden jag var på plats. Tillslut mulnade det ihop helt och det kom några regndroppar, men som tur var hann Iberworld avgå innan dess och jag kunde sätta mig i bilen.

Tryck för större bild
IWD6032 ställde upp en stund senare och avgick enligt tidtabell 10:35 mot Rhodos. Även denna A320 levererades 2009.

Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com

2 comments:

  1. Snygga bilder! Ska bli intressant att se hur det kommer se ut med texten Orbest istället för Iberworld för jag antar att dom kommer göra om texten inom en snar framtid eller?

    ReplyDelete
  2. Tackar för kommentaren, vad jag kan se har en registrering blivit ommålad iaf;
    http://www.airliners.net/photo/Orbest-(Iberworld-Airlines)/Airbus-A330-243/1832254/L/, så de andra följer väl enligt samma procedur.

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete